torsdag 15 maj 2014

Månadsbrev maj

Hej på er!

Här kommer viktig information från Seko gällande Kustpilen och Snälltåget. 

Branschavtalet
Seko har idag sagt upp branschavtalet som gäller för spårtrafik då man anser att företagen inom branschen utnyttjar osäkra anställningsformer så som "timanställningar" och att man tvingar anställda att söka om sina heltidstjänster fast nu i form av deltid. Man refererar till Veolias omorganisation på Öresundståg där man inte kommit till någon överenskommelse under flera månaders förhandling. Detta innebär att vi inte längre lyder under fredsplikt och om parterna inte kommer överens snart kan en konflikt uppstå.
Läs mer om detta i bifogat dokument.

Lönerevision
Då branschavtalet nu är uppsagt gäller inte den löneökning som beslutades i avtalsrörelsen under förra året. Därmed kommer man nu att börja nya förhandlingar för att få till ett avtal att lyda under och där ska man även reglera hur stor årets löneökning kommer att bli. När detta är färdigförhandlat kommer vi att hålla lokal lönerevision på Veolia Transport där Kustpilen och Snälltåget tillsammans med Öresundståg, Krösa Nord och Krösa Syd ska förhandla om hur denna pengapott ska fördelas upp mellan de olika affärerna och anställningsformer. Detta för att de affärer som inte ligger lika högt i lön som de andra affärerna ska kunna komma ikapp. Jobbar vi på samma företag vill vi ju att lönerna för anställningsformerna ska bli så lika som möjligt. Tidigare år har denna förhandling skett affär för affär och då finns det ingen möjlighet att jämna ut lönerna inom företaget.   

Vi i styrelsen för Seko Veolia Tåg beklagar att löneökningen återigen blir försenad men vill poängtera att alla anställda kommer få sin lönehöjning utbetald retroaktivt sedan 1 april i år på kommande lön när förhandlingen är klar. Vi återkommer med mer information angående lönehöjningen när förhandlingarna kommer igång.

Skyddsombud Kustpilen
Nyligen skickade vi ut ett mail till er anställda där vi efterfrågar ombordpersonal som är intresserade av att bli skyddsombud för ombordpersonalen på Kustpilen. Vi vill förtydliga att Karl Karlsson fortfarande sitter på sin post som huvudskyddsombud för Kustpilen och Snälltåget. Kalle känner själv att han inte längre hinner med att vara både huvudskyddsombud och skyddsombud för ombordpersonalen. 

Vill ni veta mer om vad rollen som skyddsombud innebär så prata gärna med någon av oss i Sekostyrelsen alternativt direkt med Kalle. Man får regelbunden utbildning för att lära sig arbetsmiljölagar och regler så att man kan sköta uppdraget på bästa sätt.
Är ni intresserade maila ert intresse till Tom Lönnevik innan den 25 Maj. 

Skyddsombud Snälltåget

Snälltåget har för närvarande inget eget skyddsombud och eftersom intresset för detta uppdrag här inte är så stort kommer klubbstyrelsen under nästa vecka att kontakta Malin Cato på ST för att ge henne förfrågan att ta över rollen som skyddsombud. Vi återkommer med info efter samtal med henne. Än så länge vänder ni er till huvudskyddsombudet Karl Karlsson i Linköping. 

Styrelsens Semester
Vi har skrivit ihop ett excelldokument där ni hittar information om hur styrelsemedlemmarna har semester i sommar så ni vet vem ni kan kontakta om något skulle uppstå.

Tveka inte över att kontakta någon i styrelsen om ni har några frågor eller funderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar